loading...

уторак, 20. октобар 2020.

Benzinac ili dizelaš - ko je bolji?

 Na plin se kuva, na dizel se ore, na benzin se vozi

Ovo je odavno postala omiljena uzrečica ostrašćenih ljubitelja benzinskih motora. Pročitaćete je po nekoliko puta na gotovo svakom mestu (forum, Facebook, komentari na tekst…) na kojem se povede priča o isplativosti ugradnje plina, maloj potrošnji dizelaša, dilemi oko kupovine benzinca ili dizelaša i slično.

Čućete je često i od dokonih sugrađana koji piju pivo ispred lokalne prodavnice. Jedno je zajedničko svima koji je koriste - i dalje misle da su duhoviti...



Kako porediti benzince i dizelaše?

Na prvom mestu, najbolje je uspostaviti neka osnovna pravila po pitanju poređenja benzinaca i dizelaša. Na primer, treba porediti motore sličnih generacija, tj. starosti, snage, sofisticiranosti (čitaj komplikovanosti - što direktno utiče na veću snagu/manju potrošnju, ali i na cenu i mogućnost veoma skupih kvarova) i slično.

Često ćete čuti savet da su najbolji motori dizelaši starije generacije i to bez turbo punjača - traju večno, nema skupih kvarova i u njih može da se toči sve što vam padne pod ruku. Nažalost, vozila sa ovakvim motorima obično imaju lošije ubrzanje od traktora i bučnija su od traktora.

BMW već dugo ima 2,0-litarski dizel motor koji razvija više od 200 KS, uz ogroman obrtni moment pri neverovatno niskom broju obrtaja. Na primer, BMW 525d ima 218 KS i 450 Nm u rasponu od 1,500 - 2,500 o/min. Međutim, to bi bilo nemoguće bez dva turbo punjača.

Tu je i dizel motor od 3,0 litra, istog proizvođača, koji se ugrađuje npr. u model 535d. On razvija snagu od 313 KS i monstruoznih 630 Nm obrtnog momenta (pri samo 1.500 o/min!).

Po fabričkim podacima BMW 535d u gradskoj vožnji troši 6,7 l/100 km, a u stanju je da iz mesta stigne do 100 km za samo 5,3 sekunde i razvije maksimalnih 250 km/h (elektronski ograničeno).

Pomenimo i BMW M550d - koristi gore pomenuti 3,0-litarski dizel motor, ali sa čak tri turbo punjača, zahvaljujući kojima oslobađa 381 KS i 740 Nm!

Međutim, šta se dešava kada benzincu ugradimo turbo punjač? Navedimo nekoliko primera: VW Polo 1,2 TSI sa 110 KS, VW Golf 1.4 TSI sa 150 KS, Opel Corsa OPC 1.6 sa 192 KS, Audi S3 2.0 TFSI sa 300 KS…

Pravi rat, zar ne? Dakle, da li je pošteno porediti turbo dizelaše i atmosferske benzince? 

Nije pošteno!

Prilikom direktnog poređenja dizelaša i benzinaca u obzir bi trebalo uzeti sledeće:

  • nabavnu cenu novog vozila. Dizelaši su obično osetno skuplji, mada ni turbo benzinci nisu jeftini
  • držanje cene polovnog vozila. Prednost je na strani dizelaša
  • mogućnost nastanka skupih kvarova. Osetljive dizne, turbo punjači, plivajući zamajci, pumpe visokog pritiska, PDF (filter čvrstih čestica)… Benzinci dobijaju mnogo bodova
  • osetljivost na kvalitet goriva. Moderni dizelaši su veoma osetljivi na loše gorivo
  • potrošnju. Ovde su dizelaši u ogromnoj prednosti
  • performanse. Komplikovano pitanje. Prednost je na strani benzinaca, ali ljudi vole da porede atmosferske benzince i turbo dizelašeBudimo malo konkretniji

    a) Nov ili polovan - ukoliko kupujete nov automobil, neće biti velike razlike u ukupnim troškovima (redovno održavanje, potrošni delovi, gorivo…), a eventualni skupi kvarovi će u prve dve godine ili do 100.000 pređenih kilometara (uglavnom) biti pokriveni garancijom. Neki proizvođači daju i duži garantni rok, npr. četiri godine ili do 150.000 kilometara.

    Međutim, kada govorimo o polovnim automobilima, situacija postaje neuporedivo komplikovanija. Danas gotovo da nema dizelaša bez turbo punjača, a on može lako da se pokvari i posle samo 100.000 kilometara.

    Sa druge strane, neki izdrže neuporedivo veću kilometražu. Ne zaboravimo i plivajući zamajac, dizne, pumpu visokog pritiska… Naravno, savremeni benzinci su takođe veoma komplikovani, ali su izuzetno skupi kvarovi kod njih znatno ređi.

    b) Performanse - mnogi i dalje smatraju da dizelaši nemaju mnogo šta da ponude kada je u pitanju sportska vožnja. Nisu ni svesni koliko su u zabludi. Savremeni dizelaši su toliko snažni da benzinci iste radne zapremine nemaju šta da traže pored njih osim ukoliko nemaju turbo punjač. Na primer, novi BMW 320d ima 184 KS i do 100 km/h ubrzava za samo 7,5 sekundi. Da li je ovo dovoljno sportski? Ili 530d sa 260 KS koji do 100 km/h ubrzava za 6,1 sekundu.

    Međutim, ni benzinci nisu sedeli skrštenih ruku. Na primer, Škoda Octavia je na našem tržištu dostupna isključivo sa turbo benzinskim motorima - atmosferski su otišli u istoriju. Na primer, 1,2 TSI razvija 105 KS, 1,4 TSI razvija 140 KS, a 1,8 TSI razvija 180 KS. Tu su i dvolitarski turbo benzinci sa 200, 250 i više KS.

    c) Lakoća vožnje - ovde su dizelaši u solidnoj prednosti, zbog velikog obrtnog momenta pri niskim obrtajima, mada turbo punjač kod benzinaca anulira tu prednost

    d) Potrošnja goriva – jasno je ko je u prednosti kada je potrošnja goriva u pitanju, dizelaši

    e) Troškovi održavanja – generalno, dizelaši imaju veće troškove održavanja koji „pojedu“ svu uštedu u gorivu, ali i savremeni benzinci znaju da budu vrlo skupi kada je održavanje u pitanju


    Kako pobediti u ovom ratu?

    Kako bismo vam pomogli da izađete kao pobednik u diskusiji koja se vodi oko dizelaša i benzinaca, daćemo vam nekoliko vrlo korisnih saveta:

    • nemojte govoriti istinu o potrošnji svog automobila; uostalom, to svi rade (npr. zaboravili ste kada ste poslednji put bili na pumpi)
    • tvrdite da se na vašem automobilu nikada ništa nije pokvarilo; eventualno se probušila guma, vi samo točite gorivo i menjate filtere
    • ne obazirite se na argumente suprotne strane
      • uvek imajte spremnu neku tuđu anegdotu o fantastično maloj potrošnji goriva, maksimalnoj brzini, pređenom broju kilometara, itd.


Zaključak

Odgovor na pitanje „da li su bolji benzinci ili dizelaši“ naći ćemo kada nađemo odgovor na pitanje „da li su lepše crnke ili plavuše“.

Šta vi mislite – da li je zaista moguće dati konačan odgovor na pitanje -  da li se više isplati benzinac ili dizelaš?

Нема коментара:

Постави коментар